مقالات

دلایلی که هنر باعث رشد کودک می شود

هر راه توسعه هنری باعث رشد کودک می شود
هنر هر کودک منحصر به فرد است و به دنبال یک الگوی جهانی برای رشد خود می گردد. همه کودکان در ابتدا آزمایش می کنند و شروع به علامت گذاری روی کاغذ می کنند. وقتی کنترل به دست گرفتن قلم را پیدا کردند احتمالا شروع به کشیدن دایره می کنند و در مرحله بعد شروع به کشیدن اشیا می کنند چون چیزی را که فکر می کنند می توانند بیان کنند و کم کم به جزییات وارد می شوند.
کتاب های رنگ آمیزی ممکن است جلوی پیشرفت کودکان را بگیرد
برخی تحقیقات نشان داده است که رنگ کردن در کتاب ها ممکن است جلوی خلاقیت کودکان را بگیرد و استقلال آنها را محدود کند. مثلا اگر یک اسب با مدلی خاص در کتاب رنگ آمیزی باشد ممکن است کودکان باور کنند که اسب همان گونه باید باشد و توانایی آنها را در طراحی احساساتشان محدود کند.
بهبود استقلال هنری
طراحی کمک می کند تا کودکان رشد کنند. چقدر تا بحال سعی کردید با دادن الگو به فرزندانتان به آنها درس طراحی بدهید؟ چقدر به آنها گفته اید که خانه، خورشید و یا درخت بکشند؟ پیام این کار چیست؟ این کار نیز مانند رنگ آمیزی در کتاب توانایی کودک را محدود می کند چون به آنها دیکته می کنید که چه چیزهایی باید شبیه خانه و درخت باشند.
سعی کنید در مورد هنر صحبت کنید
وقتی کودک به حدود سه سال و نیم می رسد شروع به برنامه ریزی در مورد طراحی اش می کند . باز هم به عنوان بزرگسال نمی توانیم حدس بزنیم که چه قصدی دارند . بهترین ایده این است که در مورد آنچه نقاشی می کنند با آنها صحبت کنیم . مثلا بپرسید ” آیا دلت می خواهد در مورد چیزی که نقاشی می کنی توضیح بدهی؟” این یک شروع خوب برای مکالمه بین شما و او است. وقتی که نقاشی های او را در جایجای خانه مثل یخچال و یا قاب روی دیوار استفاده کنید به آنها نشان می دهید که کارشان برای شما مهم و با اهمیت است.
تجربه جدید، افق های فکری جدید
کودکان به تنوع اقلام طراحی برای کار خود نیاز دارند . این اقلام می تواند شامل گچ، کرایون، رنگ و قلمو باشد. موادی مانند کاغذ، مقوا، کارتن، جعبه و حتی دیوارهای برای نقاشی کودکان خوب هستند بهترین کاغذ ها خط ندارند و کودک میتواند بدون هیچ محدودیتی نقاشی کند.
اما اگر ما قواعد بیشماری در مورد کجا، چطور و یا آنچه که در نظر خود ماست برای آنها ایجاد کنیم ممکن است تفکر خلاقانه فرزندمان را قبل از اینکه فرصتی برای توسعه این مهارت داشته باشند خنثی کنیم. SUE HUNTER سو هانتر نویسنده
در اینجا شش مزیت بزرگ نقاشی که سلامت روان را ارتقاء می دهند و کیفیت کلی زندگی شما را بهبود می بخشند، ارائه شده است.
• رشد خلاقیت را افزایش می دهد.
• حافظه را تقویت می کند.
• مهارت حل مسائل را ایجاد می کند.
• به کم کردن استرس کمک می کند.
• نگرش خوش بینانه بودن را ترویج می دهد.
• رشد عاطفی را پرورش می دهد.
شش مزیت آموزش هنر در دوران اولیه کودکی
1
هنر با کیفیت بالا و یا تجربیات فرهنگی در اوایل دوران کودکی می تواند به کودکان کمک کند تا توانایی های بیشتری را در هنر بکار گیرند .
2
هنرهای ابتدایی و فعالیت های فرهنگی می توانند به تقویت کل برنامه درسی کمک کنند تا کودکان از قابلیت های شناختی، فیزیکی، احساسی، معنوی، زبان شناختی و اخلاقی خود بهره مند شوند.
3
هنرهای ابتدایی دوران کودکی و فعالیت های فرهنگی می توانند بطور قابل توجهی والدین را در یادگیری فرزندانشان درگیر کنند و تمرکز مثبتی بر روی ارتباطشان با کودکان داشته باشند.
4
حضور در موزه ها، گالری ها، تئاتر ها، کتابخانه ها و یا کنسرت ها بسیاری از ایده ها و منابع را برای رشد احساسات درونی کودکان به بوجود می آورد.
5
هنرهای ابتدایی و فعالیت های فرهنگی می توانند به بهبود کیفیت ذاتی انسان مانند خلاقیت، بیان، هویت، فرهنگ و تخیل کمک کنند. همچنین کمک به حفظ میراث فرهنگی ما، کودکان را قادر می سازد زبان مادری خود را توسعه دهند که به هویت فردی، اجتماعی و جهانی او کمک می کنند.
6
تجربه های هنری سال های اولیه می تواند بر اعتماد، عزت نفس، رشد شخصی، اجتماعی، سلامت رفتاری، شکستن موانع زبان، تعصبات فرهنگی یا تفاوت های اجتماعی تاثیر مثبت داشته باشد و منجر به کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش خلاقیت شود.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *